Aufsätze

2023

Namibia's Anti-Colonial Hero Hendrik Witbooi.

Reflections from the Visual Arts

In: Itohan Osayimwese (Hg.): German Colonialism in Africa and its Legacies. Architecture, Art, Urbanism, and Visual Culture, 2023, London: Bloomsbury, 163–187

2021

Ein Tableau vivant, das keines ist.

Verlebendigung kolonialer Fotografie in The African Twin Towers

In: Peter Scheinpflug, Thomas Wortmann (Hg.): Arbeit am Bild, 2021, Paderborn: Wilhelm Fink, 131–150

2020

The ‘African Opera Village’ Turns Ten.

Three Perspectives on a Controversial Project in Burkina Faso

Mit Wilfried Zoungrana und Andrea Reikat. In: African Theatre Nr. 19, 2020, 159–182

Landscape, History and Architecture.

Recurring Motifs in Paul Kiddo’s Paintings

Online auf: StartArt Gallery, www.startartgallery.com

Fiction, Space and Desire in Namibian Novels.

In: Journal of Southern African Studies, Jg. 46, Nr. 1, 2020, 187–18I

2019

A Place of Eclectic Remembrance.

The Former German Concentration Camp on Namibia’s Shark Island

In: Journal of Namibian Studies Nr. 26, 2019, 29–50

From Periphery to Focus (and Back Again?).

The Topic of Colonialism in Cultural Productions in Germany

iI: Goethe-Institut Kamerun, Goethe-Institut Namibia (Hg.): German Colonial Heritage in Africa. Artistic and Cultural Perspectives, 2019, München: Goethe-Institut, 21–34

2018

Wiederholt und Durchgespielt.

Deutscher Kolonialismus in Christoph Schlingensiefs The African Twin Towers

In: Koku Nonoa, Teresa Kovacs (Hg.): Postdramatisches Theater als transkulturelles Theater, 2018, Tübingen: Verlag Günter Narr, 153–175

2017

The African Roots of Wagner’s Operas.

Schlingensief’s Unsettling Montage in the Booklet Festspielhaus Afrika

In: Fabian Lehmann, Nadine Siegert, Ulf Vierke (Hg.): Art of Wagnis. Christoph Schlingensief’s Crossing of Wagner and Africa, 2017, Wien: Verlag für Moderne Kunst, 101–116

Die konstruktive Verunsicherung.

Drei Plädoyers für das Missverstehen in interkulturellen Begegnungen

In: Bärbel Völkel, Tony Pacyna (Hg.): Neorassismus in der Einwanderungsgesellschaft. Eine Herausforderung für die Bildung, 2017, Bielefeld: transcript, 147–166

2015

Schlingensiefs Operndorf in Burkina Faso.

Missverständnisse als Potential für interkulturelle Aushandlungsprozesse

In: polylog Nr. 33, 2015, 107–122

2013

Warten auf den Knall.

Oder: Miriam Rauschs Theater physikalischer Kräfte

In: DIENADEL, Jg. 1, Nr. 1, 2013, 125–132